Проекти



Автор:
Воскобойникова Н.В.,
вчитель історії та правознавства
 

Проект місячника

з правознавства

“Права людини. Права дитини”
 
Робота містить розробку проекту навчально-виховних заходів з правознавства проведених  протягом місяця, методичні рекомендації класним керівникам щодо захисту прав дитини, додатки з методичними розробками. До роботи додається навчальний диск, який містить в собі додаткові допоміжні матеріали в тому числі варіанти вчительської та дитячих презентацій, тощо.

Рекомендовано вчителям історії та права, класним керівникам, збірку можна використовувати під час організації проведення тижня чи місячника з правознавства, при підготовці відповідних тематичних класних годин; подані матеріали стануть у пригоді також під час складання планів-конспетів з правознавства.



                                                                               


ЗМІСТ                                                                                                                           ст

Передмова ....................................................................................................................................4

План  проекту .............................................................................................. 5

 Перший етап проекту. Вступний блок………………………………….........................................................................6



Заходи проведені під час місячника…………………………………………….9

Тренінгові заняття для молодшої ланки………………………………………10  

       Тренінгові заняття для середньої ланки………………………………………10
                Тренінгові заняття для старшої ланки………………………………………...14
                Учнівська конференція………………………………………………………… .22
                Заключний блок…………………………………………………………………..23
 Додатки:
Додаток №1 Рекомендації класним керівникам щодо
захисту прав дитини……………………………………………………………..25
Додаток №2 Приклад анкети учасника проекту…………………………….26

                Додаток №3 Спрощений варіант Конвенції ООН

                  про права дитини………………………………………………………………………..  26

                Додаток №4 Спрощений варіант
             Загальної Декларації прав людини……………………………………..31

                  Додаток №5 Афоризми та вислови,
              народні прислівя про права дитини………………………………...32

Список використаних джерел та літератури………………………………..34


ПЕРЕДМОВА
В час розбудови нашої державності з особливою силою ставиться вимога забезпечення прав громадян вільної України, піднесення їх самосвідомості, зміцнення самодисципліни, відповідального ставлення до своїх громадянських обов”язків. Захист дитини в період її духовного, морального, фізичного становлення як особистості, засвоєння національних і загальнолюдських цінностей, коли навіть тимчасові нестатки й помилки дорослих здатні заподіяти шкоду й деформувати її розвиток, має бути одним з основних завдань у формуванні стратегії розвитку нашої держави.
 Активну в правовому відношенні людину необхідно формувати змалку, особливо у шкільному віці, адже через школу проходить все підростаюче покоління. Тому перед школою поставлено завдання розширити правові знання молоді, формувати високу відповідальність перед суспільством і державою, виховувати молодь в дусі дотримання норм права і моралі.
       Виконання цих завдань педагогічним колективом сприятиме формуванню у школярів таких морально-правових якостей, які стануть на заваді допущення ними проявів протиправної поведінки.
       Визначена педагогічним колективом школи система право-виховної роботи ставить перед собою завдання:
-                      формування в учнів морально-правової свідомості;
-                      формування уміння дотримуватися моральних і правових норм у своїй поведінці
-                      проведення спеціальної право-виховної роботи з учнями, які допускають відхилення від норм поведінки
-                      формування в учнів поваги до права та розуміння правових процесів.

Сьогодні для досягнення конкретних результатів стосовно політики в інтересах дітей необхідна координація дій та зусиль усього суспільства  й на всіх рівнях.
Мета даного проекту полягає в тому, щоб більше ознайомити дітей з їхніми правами не тільки теоретично, але й практично; висвітлити сьогоденні проблеми дитячого життя та процес їх вирішення; виробити в учнів навички правової культури поведінки в суспільстві, формування навичок правомірної поведінки підлітків і навчання діяти в різноманітних життєвих ситуаціях у відповідності з нормами права; формувати відповідну активну позицію підлітків у реалізації прав у житті.
В ході проведеної роботи поряд з іншими джерелами та літературою були використані матеріали, надані Синельниківським міськрайонним управлінням юстиції.




План проекту


Проект «Права людини. Права дитини» розрахований в основному на старшокласників. Але з допомогою дитячого волонтерського руху «Старші-меншим», кількість учасників збільшилась за рахунок середньої і молодшої ланки. Використовуючи ігрові методи та методи «навчаючись-учусь», старші знайомили молодших з правами дитини.
Через масштабність та інформаційну насиченість проект краще спланувати терміном на 3-4 тижні.
Тиждень перший.
Перший етап (ознайомлення): перед початком проведення проекту необхідно повідомити про це класних керівників, ознайомити їх з планом проекту, розробити та роздати тематичні рекомендації додаток №1 та заручитися їхньою підтримкою. Провести анкетування учнів.
Ознайомлення старшокласників з темою проекту, його метою представлення їм учительської презентації додаток №3. Для того, щоб учням було легше зосередитися, їм спочатку роздаються учительські буклети з відповідної теми, які протягом дії усього проекту будуть певним чином координувати творчу роботу учнів у правильному руслі. В буклеті зазначається ключове проблемне питання та ставляться кілька тематичних питань. Додаток №2.
Другий етап (об’єднання): учні об'єднуються в групи за інтересами шукають джерела та літературу  відповідно до теми, обирають собі вид діяльності.
Тиждень другий.
Третій етап (підготовка): об'єднавшись у групи, учні повинні розкрити тематичні питання різними способами: підготовка публікацій, презентацій, проведення тренінгів та ігор з відповідної тематики для школярів середньої та молодшої  ланки. В цей же час учителі української мови проводять для учнів диктанти на відповідну тематику; на уроках малювання учні малюють малюнки та плакати щодо захисту прав дитини; проводяться тематичні класні години; переглядаються тематичні відео ролики в Інтернеті, тощо.
Тиждень третій.
Четвертий етап (представлення результатів): можна провести у вигляді учнівської конференції, на якій присутні по кілька представників із старших  класів. З допомогою презентацій та публікацій, учні розкривають тематичні питаня. На захід можна також запросити працівників правоохоронних органів, юстиції, соціальної служби, тощо.
Четвертий тиждень.
П'ятий етап (заключний): учасники учнівської конференції на класних годинах в різних класах інформують учнів про результати заходу, демонструють презентації та публікації, порушують проблемні питання. Організація виставки малюнків, різних тренінгових фігур.


                                      Перший етап проекту. Вступний блок
Мета: сприяти формуванню правового світогляду підлітків, який включав би систему теоретичних поглядів на права, і на цій основі формувати відповідну активну позицію підлітків у реалізації прав у житті.
Завдання:
самооцінка учасниками рівня своїх знань про права дитини;
ознайомлення підлітків з основними положеннями Конвенції ООН про права дитини;
стимулювання соціальної активності й ініціативи підлітків-лідерів;
формування навичок правомірної поведінки підлітків і навчання діяти в різноманітних життєвих ситуаціях у відповідності з нормами права;
виховання в підлітків непримиренності до протиправної поведінки, формування навичок правомірного реагування на неправомірні дії однолітків;
вироблення в підлітків-лідерів мотивації до організації просвітницької роботи серед однолітків;
формування в підлітків-лідерів навички надання одноліткам необхідної підтримки, консультативної допомоги у проблемах, пов'язаних із правами дитини.
Основні поняття для засвоєння: декларація, конвенція, закон, права дитини, права (економічні, політичні, громадянські, соціальні, екологічні, культурні), нормативно-правовий акт, правозахисні організації.

Обладнання:  анкети учасників тренінгу  правила проведення тренінгу, завдання тренінгу, законодавство України про захист прав дитини, міжнародне законодавство про права дитини, виставка на тему, буклети для учнів.
Вчитель:
Дане заняття не є серією лекцій, які бажано слухати в тиші, записувати та запам'ятовувати. Заняття дасть вам змогу розглянути вже напрацьований досвід у сфері прав дитини, їх розвитку. У ході заняття планується ознайомлення з текстом Конвенції ООН «Про права дитини», законодавством України про захист прав дитини, механізмами захисту ваших прав.
1. Вправа «Вступ» (3 хв)
  Вправа «Вступ» складається з таких кроків:
представлення тренерів (у разі, якщо учасники з ними незнайомі);
оголошення теми тренінгу;
ознайомлення учасників з особливостями методики проведення заняття.
Вступне слово тренера. Тема сьогоднішнього заняття «Що необхідно знати дітям, щоби вміти захищати свої права?» Теоретичний і практичний матеріал сьогоднішнього тренінгу має на меті краще пізнати себе, допомогти вам усвідомити глибинний зміст і суть прав дітей, навчитись аналізувати, регулювати свою поведінку, ознайомитися з правилами та механізмом захисту прав дитини.
Дане заняття не є серією лекцій, які бажано слухати в тиші, записувати та запам'ятовувати. Заняття дасть вам змогу розглянути вже напрацьований досвід у сфері прав дитини, їх розвитку. У ході заняття планується ознайомлення з текстом Конвенції ООН «Про права дитини», законодавством України про захист прав дитини, механізмами захисту ваших прав.
З дитинства відоме слово «тренування». Слово «тренінг» означає те ж саме - тренування нових навичок. Наш сьогоднішній тренінг буде складатися з трьох блоків: вступного, основного та заключного. Під час вступного блоку нам необхідно прийняти правила тренінгу, провести вправи «знайомство» й «очікування». Під час основного блоку ми дізнаємось, які умови необхідні для захисту прав дитини та яке міжнародне й українське законодавство спрямоване на захист прав дитини. Під час заключного блоку ми підіб'ємо підсумки нашого заняття.
Чого ж слід навчитися, захищаючи свої права? Це довгий список, але, перш ніж навчитися захищати права, треба дізнатись, які саме права є в дитини та яким чином їх можна захистити. Саме на ці запитання ми будемо шукати відповіді під час сьогоднішнього тренінгу.
Вправа 2. «Правила тренінгу» (3-5 хв)
Мета: установлення атмосфери довіри та співпраці між учасниками тренінгу.
Обладнання: великий аркуш паперу, маркери.
Хід проведення
На початку тренер пропонує кілька правил, далі учасники тренінгу його доповнюють. Правила вписуються маркером на великий аркуш паперу та вивішуються на видному місці. Отже, кожний з учасників тренінгу буде (нижче подаємо приблизний перелік правил):
доброзичливим;
коректним;
тактовним;
толерантним;
терпимим;
конструктивним;
говорити від свого імені;
активним;
говорити на тему;
говорити лаконічно;
дотримуватись «правила руки» (піднімати руку, коли бажає висловити свою думку);
дотримуватись «правила двох рук» (тренер або будь-який з учасників піднімає дві руки, коли в аудиторії стає шумно).
Демонстрування вчительської презентації.














































Безымянныйпроведені в аспекті волонтерського руху “Старші – меншим”

Заходи проведені під час місячника з правознавства
 Тренінгові заняття для молодшої ланки 

вправа «Веселі чоловічки»[1]

Мета: сприяти усвідомленню права як необхідної умови для вживання та розвитку суспільства.
Термін: 20 хвилин.
Ресурси: аркуші кольорового паперу за кількістю учасників.
Хід проведення: тренер пропонує кожному учасникові скласти папір вертикально навпіл, а потім без ножиць, тільки руками «вирізати» фігурку  людини.
Після цього всі учасники записують на «чоловічках» свою мрію, захоплення, книги, які найбільше полюбляє, тощо. Після завершення виконання завдання, тренер запиту: «Чи є такі учасники, в кого чиїсь позиції схожі на позиції інших?» Відбувається обговорення вправи. В кінці необхідно зробити висновок про те, що індивідуальність кожного віддзеркалюється в його захопленнях, перевагах, іншому. Наша група – маленька частинка суспільства. Для безпеки суспільства, для існування можливостей рівноправного розвитку особистостей, усі члени суспільства повинні дотримуватись встановлених правил в суспільстві, а також виховувати в собі почуття толерантного відношення до інших членів суспільства. На знак взаємної поваги один до одного, учасникам тренінгу пропонується склеїти чоловічків ручками у велику гірлянду, яку потім можна продемонструвати усім під час заключного етапу.


Тренінгові заняття для середньої ланки
проведені в аспекті волонтерського руху “Старші – меншим”
Вправа  «Ниточки» (20-25 хв)[2]
Мета: сприяти зміні фокуса точки зору учасників на проблему порушення прав дитини; наочно продемонструвати соціальні й емоційні зв'язки, що забезпечують необхідні умови для виживання й розвитку дитини.
Обладнання: сім листків самоклейкого паперу (або сім смужок паперу, що кріпляться шпильками для шиття), на кожній з яких великими буквами (так, щоб можна було прочитати із залу) написано одне з таких слів: «ДІВЧИНКА», «РОДИНА», «ДІМ», «ОСВІТА», «ЛЮБОВ», «ПРАВА», «НАДІЯ»; 7 різнобарвних товстих вовняних ниток (1,5 м), ножиці.
Хід проведення
Вправа починається зі вступного слова тренера: «Народжується дитина. Щоб вона стала людиною, слід оточити її любов'ю, піклуванням. Звернемось до Конвенції ООН «Про права дитини», де записано: «Кожна людська істота до досягнення 18-річного віку - дитина».
Чому для захисту прав дитини було прийнято окремий законодавчий акт, який називають «Світовою конституцією прав дитини», - Конвенцію про права дитини? Тому, що дитину ані в чому не можна порівнювати з дорослими».
Для сприяння зміні фокуса точки зору учасників на проблему порушення прав дитини та наочно продемонструвати соціальні й емоційні зв'язки, що забезпечують необхідні умови для виживання та розвитку дитини, тренер пропонує випробувати методику «Нитки». Перед початком випробування методики тренер просить групу сісти півколом, щоби створити своєрідний амфітеатр. Потім із числа учасників тренер вибирає сім осіб, які одержують картки зі словами. Учасники майбутньої дії стають спиною до аудиторії - «глядача» - та прикріплюють свої картки на груди так, щоб до визначеного часу «глядачі» їх надпис прочитати не могли. У центр півкола викликається учасник, який одержав картку зі словом «ДИТИНА». Потім тренер починає розповідати історію, запрошуючи у визначених моментах увійти в коло дії по черзі інших з вибраних ним шести учасників. Кожний із них один із кінців кольорової нитки, запропонованої тренером, затискає в руці, а інший кінець віддає «ДИТИНІ». Таким чином, поступово «ДИТИНА» опиняється в колі, з'єднана з кожним з інших учасників дії кольоровою ниткою.
Тренер. Зараз я розповім вам історію, складену на підставі фактів, що мали місце в дійсності. Отже, жила-була дівчинка. Вона росла дуже щасливою дитиною. У неї були мама й батько, бабуся й дідусь і навіть старший брат. У дівчинки була РОДИНА. (Тренер виводить учасника, якому була віддана картка «РОДИНА», і з'єднує його ниткою з «ДИТИНОЮ».)
Усі члени родини дівчинку дуже любили та піклувались про неї, вона знала тоді, що таке дійсна ЛЮБОВ. (Виводиться учасник із карткою «ЛЮБОВ». Протягується друга ниточка.)
Родина дівчинки була досить забезпеченою й жила у великому та світлому будинку. (Виходить учасник із карткою «ДІМ»; протягується ниточка.)
Дівчинка училась у школі-гімназії, одній із кращих у їхньому місті, вона одержувала ОСВІТУ. (Вихід наступного учасника з карткою «ОСВІТА», протягується ниточка.)
У такий спосіб дотримувались ПРАВА маленької людини. (Вихід учасника з карткою «ПРАВА»; протягується ниточка.)
Дівчинка з НАДІЄЮ дивилась у майбутнє. (Вихід учасника з карткою «НАДІЯ»; протягується ниточка.)
Але так уже сталось, що майже в один рік батько та старший брат дівчинки загинули в автокатастрофі. Мама, не справившись із таким горем, почала сильно пити, а бабуся й дідусь, не перенесши лиха, що прийшло, вмерли один за одним. Так у дівчинки не стало РОДИНИ. (Тренер входить у коло й перерізає ножицями ниточку «ДИТИНА»-«РОДИНА».)
А разом з рідними пішла й ЛЮБОВ. (Тренер розрізає нитку «ДИТИНА»-«ЛЮБОВ».)
У дівчинки не стало й ДОМУ. (Тренер ріже нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»), тому що мама продала його за борги. Дівчинка разом з мамою опинилась на вулиці. Вона перестала ходити до школи. (Тренер обриває нитку «ДИТИНА»-«ОСВІТА».) Права дівчинки не дотримувались, тому що з нею поруч не було дорослих, які би про неї піклувались. (Тренер розрізає нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА».) Лише світле проміннячко НАДІЇ ледь жевріло в її душі (єдина нитка, що залишається нерозрізаною).
Час спливав, і одного разу дівчинку небайдужі люди привели в сімейний дитячий будинок. Тепер вона вважає, що їй дуже поталанило. З нею поруч з'явились чоловік і жінка, яких вона вже називає мамою й батьком, у неї є брати та сестри (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). Дівчинка відчуває, що її люблять (тренер зав'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). У неї знову з'явився ДІМ, де вона почуваєш себе затишно й комфортно (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»). Дівчинка знову почала ВЧИТИСЬ (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА-«ОСВІТА»). Дівчинка знову могла сказати: «Я - людина, нехай поки маленька, але я маю ПРАВА (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА»). Як добре, що є добрі люди, і як важливо не розстатися з НАДІЄЮ.
Далі тренер просить групу подякувати учасникам дії та запрошує їх повернутись на свої місця. Методика «Нитки» припускає обговорення та рефлексію. Тренер ставить серію запитань про те, як почували себе учасники дії, якими були їхні переживання, що вони думали, які почуття в них були у процесі дії глядачів.
Досвід показує, що тренер повинен бути готовий допомогти учасникам вийти зі стану емоційної пригніченості. Це досягається словами подяки з його боку, а також нагадуванням про те, що є ще багато життєвих історій зі щасливим кінцем, і кожний із дорослих, у тому числі з тих, які зібрались у групі, може допомогти дитині в захисті її прав, у вирішенні конкретних життєвих ситуацій.
Це дуже сумна історія однієї дівчинки. Але вона напевно допомогла кожному відшукати відповідь на запитання: які ж умови необхідні кожній дитині для повноцінного життя та розвитку. Давайте обміняємось думками.
Після обговорення тренер питає, чи хотіли б діти прямо зараз більше дізнатись про законодавство, яке захищає їхні права, та висловлює надію, що обговорення стане підґрунтям для глибокого вивчення даної проблеми.
Тренінгові заняття для старшої ланки
Вправа  «Законодавство, яке тебе захищає» (10 хв)
Мета: ознайомити учасників тренінгу з переліком документів основного міжнародного й українського законодавства із захисту прав дитини.
Обладнання: перелік документів міжнародного й українського законодавства, що захищає права дитини.
Хід вправи
На цьому етапі тренер ділить учасників тренінгу на три групи та просить їх зайняти місця за трьома круглими столами, де вже підписана назва кожної з груп:
перша ГРУПА - експерти Комітету з прав дитини при ООН.
друга ГРУПА - експерти Всеукраїнського комітету з прав дитини.
третя ГРУПА - експерти соціальних служб України з прав дитини.
Перша група отримує перелік основних міжнародних документів, що захищають права дитини. Друга група отримує перелік законів України, що містять норми та права, спрямовані на захист прав дитини. Третя група отримує перелік основних нормативно-правових актів, в яких містяться норми, що захищають права дитини.
Через 3-4 хв один учасник із кожної групи робить невеличке повідомлення. Представник першої групи повідомляє про основні міжнародні акти, які захищають права дитини. Представник другої групи повідомляє про основні закони України, що захищають права дитини. Представник третьої групи називає основні нормативно-правові акти, в яких містяться норми, що захищають права дитини.
Тренер підбиває підсумок проведеної вправи.
Перелік основних міжнародних документів, що захищають права дитини:
1. Декларація прав людини (прийнята ООН у 1948 р.).
2. Декларація прав дитини (прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1959 р.).
3. Декларація про захист жінок і дітей у надзвичайних обставинах і під час збройних конфліктів (прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 14 грудня 1974 р.).
4. Європейська конвенція про визнання виконання рішень стосовно опіки над дітьми та про поновлення опіки над дітьми (прийнята Радою Європи 20 травня 1980 р.).
5. Конвенція про права дитини (прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1989 р.).
6. Всесвітня декларація про забезпечення виживання, захисту й розвитку дітей у 90-ті роки та План дії зі здійснення Декларації (прийнята ООН 30 вересня 1990 р.).
7. Декларація принципів толерантності (прийнята на Генеральній конференції ЮНЕСКО в Парижі 16 листопада 1995 р.).
8. Європейська конвенція про здійснення прав дитини (прийнята 25 січня 1996 р. у Страсбурзі Радою Європи).

Українське законодавство із захисту прав дитини
Закони України:
(зі змінами та доповненнями, внесеними законами України станом на 1 вересня 2004 р.).
1. Закон України від 23 травня 1991 р. «Про освіту».
2. Закон України від 13 травня 1999 р. «Про загальну середню освіту».
3. Закон України від 22 червня 2000 р. «Про позашкільну освіту».
4. Закон України від 10 лютого 1998 р. «Про професійно-технічну освіту».
5. Закон України від 17 січня 2002 р. «Про вищу освіту».
6. Закон України від 21 листопада 1992 р. «Про державну допомогу сім'ям з дітьми».
7. Закон України від 5 лютого 1993 р. «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні».
8. Закон України від 24 грудня 1993 р. «Про фізичну культуру і спорт».
9. Закон України від 24 січня 1995 р. «Про органи і служби у справах неповнолітніх та спеціальні установи для неповнолітніх».
10. Закон України від 1 грудня 1998 р. «Про молодіжні та дитячі громадські організації».
11. Закон України від 16 листопада 2000 р. «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам».
12. Закон України від 26 квітня 2001 р. «Про охорону дитинства».
13. Закон України від 21 червня 2001 р. «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю».
14. Закон України від 26 грудня 1997 р. «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини».
15. Закон України від 10 вересня 1999 р. «Про ратифікацію Основної Угоди про співробітництво між Дитячим фондом ООН та Урядом України».
16. Основи законодавства України про охорону здоров'я від 19 листопада 1993 р.
17. Закон України «Про соціальні послуги» від 19 червня 2003р.
Укази Президента України:
1. Указ Президента України «Про Національну програму «Діти України».
2. Указ Президента України «Про додаткові заходи щодо забезпечення виконання Національної програми «Діти України» на період до 2005 року».
Постанови Кабінету Міністрів України:
1. Основна Угода про співробітництво між Дитячим Фондом Організації Об'єднаних Націй та Урядом України (Угоду схвалено й подано на ратифікацію згідно з Постановою КМ № 1198 (1198-99-п) від 05.07.99) (Угоду ратифіковано законом № 1071-XIV (1071-14) від 21.09.99).
2. Постанова від 24 січня 2001 р. № 40 «Про затвердження Типового положення про молодіжний центр праці».
3. Постанова від 6 травня 2001 р. № 433 «Про затвердження переліку типів позашкільних навчальних закладів і Положення про позашкільний навчальний заклад».
4. Постанова від 20 січня 1997 р. № 38 «Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися державними навчальними закладами».
5. Постанова від 17 серпня 2002 р. № 1133 «Про затвердження переліку позашкільних навчальних закладів і заходів з позашкільної роботи з дітьми, а також закладів і заходів у галузі освіти, що забезпечують виконання загальнодержавних функцій, видатки на які здійснюються з державного бюджету».
6. Постанова від 14 січня 2004 р. № 12 «Про порядок надання платних соціальних послуг і затвердження їх переліку».

Основні нормативні акти України, в яких містяться положення про права дитини:
1. Права дитини в Конституції України.
2. Сімейний Кодекс України.
3. Права дитини в Цивільному Кодексі України.
4. Цивільний Процесуальний Кодекс України про права дитини.
5. Права дітей у трудовому законодавстві.
6. Житловий Кодекс України про права дитини.
7. Кодекс України про адміністративні правопорушення та про права дитини.
8. Права дітей у Кримінальному Кодексі України.
9. Права дітей у Кримінально-процесуальному Кодексі України.
Вправа  «Які права дитини захищає законодавство?» (15 хв)
Мета: ознайомити учасників з основними правами, що захищаються міжнародним та українським законодавством.
Матеріали та обладнання: перша група отримує класифікацію прав дитини, які закріплені в Конвенції ООН про права дитини . Друга група - ст. 5-9 закону України «Про охорону дитинства». Третя група - ст. 21-36 Конституції України. Усі три групи разом із законодавством отримують письмове завдання, в якому необхідно заповнити пропуски .
Хід вправи
Тренер. Важлива ознака правової держави полягає в тому, що права людини в ній набувають самостійного юридичного значення і з ними мають співвідноситись усі закони. Тобто у правовій державі права та свободи людини гарантуються та реально виконуються незалежно від того, які політичні сили в ній є правлячими. Зараз кожній групі дається 5-7 хв для ознайомлення з основними правами та свободами дитини. Перша група отримує класифікацію прав дитини, які закріплені в Конвенції ООН про права дитини. Друга группа - ст. 5-9 закону України «Про охорону дитинства». Третя группа - ст 21-36 Конституції України.»
Усі три групи разом із законодавством отримують письмове завдання, в якому необхідно вставити пропуски .
Через 5-6 хв один-два учасники з кожної групи зроблять невелике повідомлення про ці основні права, що захищаються міжнародним та українським законодавством.
Тренер підбиває підсумки вправи.
Вправа  «Які права дитини захищає законодавство?» (15 хв)
Мета: ознайомити учасників з основними правами, що захищаються міжнародним та українським законодавством.
Матеріали та обладнання: перша група отримує класифікацію прав дитини, які закріплені в Конвенції ООН про права дитини (див. додаток 7). Друга група - ст. 5-9 закону України «Про охорону дитинства». Третя група - ст. 21-36 Конституції України. Усі три групи разом із законодавством отримують письмове завдання, в якому необхідно заповнити пропуски (див. додаток 8).
Хід вправи
Тренер. Важлива ознака правової держави полягає в тому, що права людини в ній набувають самостійного юридичного значення і з ними мають співвідноситись усі закони. Тобто у правовій державі права та свободи людини гарантуються та реально виконуються незалежно від того, які політичні сили в ній є правлячими. Зараз кожній групі дається 5-7 хв для ознайомлення з основними правами та свободами дитини. Перша група отримує класифікацію прав дитини, які закріплені в Конвенції ООН про права дитини. Друга группа - ст. 5-9 закону України «Про охорону дитинства». Третя группа - ст 21-36 Конституції України.»
Усі три групи разом із законодавством отримують письмове завдання, в якому необхідно вставити пропуски (див. додаток 8).
Через 5-6 хв один-два учасники з кожної групи зроблять невелике повідомлення про ці основні права, що захищаються міжнародним та українським законодавством.
Тренер підбиває підсумки вправи.

Завдання для І групи:
 «Хто може допомогти в захисті прав дитини»
Підготуйте невелику доповідь, заповнивши пропуски:
Відповідно до статті 43 Конвенції про права дитини з метою розгляду прогресу, досягнутого Державами-учасницями щодо виконання зобов'язань, взятих згідно з цією Конвенцією, засновується Комітет _____. Він складається з _____ експертів, які визначаються ___.
Членів Комітету обирають таємним голосуванням із числа ___.
Відповідно до статті 44 держави-учасниці зобов'язані подавати Комітету через Генерального секретаря Організації Об'єднаних Націй доповіді про протягом ___.
З метою сприяння ефективному здійсненню Конвенції та заохочення міжнародного співробітництва в галузі, охопленій цією Конвенцією: спеціалізовані установи, Дитячий фонд Організації Об'єднаних Націй та інші органи Організації Об'єднаних Націй мають право бути представленими при ___.
 
Завдання для ІІ групи:
 «Хто може допомогти в захисті прав дитини?»
Підготуйте невелику доповідь, заповнивши пропуски:
Відповідно до ст. 5. Закону „Про охорону дитинства" основні засади охорони дитинства та державну політику в цій сфері визначає _____ шляхом затвердження відповідних загальнодержавних програм.
Проведення державної політики в охороні дитинства, розробку та здійснення цільових загальнодержавних програм соціального захисту та поліпшення становища дітей, координацію діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади в цій сфері забезпечує ______. Щорічно _____ звітує Верховній Раді України про стан _____ в Україні, становище дітей та тенденції його змін у ході впроваджених соціально-економічних перетворень. Проведення державної політики у сфері охорони дитинства, розроблення та здійснення галузевих і регіональних програм поліпшення становища дітей, вирішення інших питань у цій сфері; розвиток мережі навчальних закладів, закладів охорони здоров'я, соціального захисту, вирішення питань установлення опіки та піклування, організацію безкоштовного харчування, організацію пільгового проїзду, вирішення питань про надання пільг і державної допомоги дітям і сім'ям з дітьми відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують органи _____.
Завдання для ІІІ групи:
«Хто може допомогти в захисті прав дитини?»
Підготуйте невелику доповідь, заповнивши пропуски:
Відповідно до ст. 6 Закону України «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні» для підтримки соціального становлення та розвитку молоді утворюються ___.
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю» здійснення соціальної роботи з дітьми та молоддю покладається на: ___.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про органи і служби у справах неповнолітніх» здійснення соціального захисту та профілактики правопорушень серед осіб, які не досягли вісімнадцятирічного віку, покладається на ___.





Учнівська конференція
«Моє право»
Мета: підбити підсумки проведення місячника, закріпити отриману інформацію, знання й навички, створити у групі сприятливу емоційну атмосферу.  Визначити, чи виріс рівень їх зацікавленості цією проблемою.
Завдання:
самооцінка учасниками рівня своїх знань про права дитини;
ознайомлення підлітків з основними положеннями Конвенції ООН про права дитини;
стимулювання соціальної активності й ініціативи підлітків-лідерів;
формування навичок правомірної поведінки підлітків і навчання діяти в різноманітних життєвих ситуаціях у відповідності з нормами права;
виховання в підлітків непримиренності до протиправної поведінки, формування навичок правомірного реагування на неправомірні дії однолітків;
вироблення в підлітків-лідерів мотивації до організації просвітницької роботи серед однолітків;
формування в підлітків-лідерів навички надання одноліткам необхідної підтримки, консультативної допомоги у проблемах, пов'язаних із правами дитини.
Основні поняття для засвоєння: декларація, конвенція, закон, права дитини, права (економічні, політичні, громадянські, соціальні, екологічні, культурні), нормативно-правовий акт, правозахисні організації.
Вчитель: чи можливо зрівнювати дитину з дорослою людиною, у тому числі й у правових аспектах?
(захист презентації «Права дитини» Пікуза П.)
Висновок: дитину жодним чином не можна прирівнювати до дорослої людини, у тому числі й у правових аспектах. Дитина має бути забезпечена особливими правами, особливим захистом, які мають часовий вимір і спеціальне призначення. Дитина, як і кожна людська істота, від народження має права людини. Але вона повинна мати ще й додаткові, особливі права. Це обумовлено її фізичною, розумовою, моральною та духовною незрілістю. І для того, щоб дитина стала зрілою людиною у всіх відношеннях, їй необхідно мати певні спеціальні, додаткові можливості.  Отже, права   дитини -  це певні спеціальні можливості, які необхідні людині віком до 18 років для існування і досягнення зрілості. Особливі права дитини – це “права росту”, зумовлені її фізичною, розумовою, духовною незрілістю. Вони – особливий зріз у загальному контексті прав людини.
Вчитель: чи завжди права завжди права дітей дотримуються?
(Захист презентації КовальС, Дюрдя К. Презентація Логвиненко Д.)
Висновок: зараз проблема дитинства є найголовнішою проблемою в усьому світі, бо діти – наше майбутнє.
Іноді нам доводилось зустрічатись зі зневажливим та гордовитим ставленням дорослих до дітей, тому  часто виникало питання: чи є в дитини якісь особисті права? Виявилося, що це питання хвилює і багатьох наших друзів й однолітків. Так кому ж, як не нам, майже 16-річним, вже не зовсім дітям, але ще й не дорослим, близька ця тема! Ми розуміємо, що наша держава молода, що тільки формується як правова, більшість її громадян юридично необізнані і не звикли цивілізовано захищати свої інтереси, не порушуючи права інших. Але ж як довго чекати зрушень на краще? Невже нинішньому поколінню молодих українців не судилося жити в правовій державі, а лише бути вічним її будівельником? Що нам перешкоджає?  Скасувати протиріччя і законодавстві й нарешті почати дотримуватись його на практиці?

Вчитель: ми знаємо, що робити й до кого звертатись, коли заболить голова чи зненацька почнеться напад апендициту. А як бути, коли порушуються права дитини?
Висновок: напевно, серед нас мало таких, хто жодного разу не ставив собі це запитання. Проте багато дітей не знають, до кого звертатись, і тому не можуть вчасно отримати потрібну їм консультацію та допомогу, отже, залишаються наодинці зі своїми проблемами. А дарма. У кожній місцевості існує ціла мережа організацій, служб, здатних кинути «рятівний круг» тим, хто цього потребує. Інформація, яку ви отримаєте зараз, підкаже, куди й до кого звернутись по допомогу в захисті своїх прав.
(Презентація «Як себе захистити» Палига П.)
Вчитель: на нашому заході присутні гості …………………….
Питання для гостей:
Чи порушуються права дітей в нашому місті?
Хто в основному звертається за допомогою?
Якої саме допомоги потребують діти в нашому місті?
В яких випадках слід звертатися за допомогою?
Права дітей в нашому місті.
Гості .............
Вчитель:важлива ознака правової держави полягає в тому, що права людини в ній набувають самостійного юридичного значення і з ними мають співвідноситись усі закони. Тобто у правовій державі права та свободи людини гарантуються та реально виконуються незалежно від того, які політичні сили в ній є правлячими.


Заключний блок

  Підбиття підсумків (10 хв)
Мета: підбити підсумки тренінгу, закріпити отриману інформацію, знання й навички, створити у групі сприятливу емоційну атмосферу. Провести вихідний моніторинг знань старшокласників про проблему прав дитини. Визначити, чи виріс рівень їх зацікавленості цією проблемою.
Матеріали та обладнання:
Хід вправи
Тренер. Як один із варіантів «емоційної точки» пропоную казку «Сніжинка». Нехай це буде казка натхнення! Отже, слухайте уважно:
- Скажи мені, скільки важить сніжинка? - спитало Мишеня в Голуба.
- Не більше, ніж нічого, - відповів той.
- Тоді я розкажу тобі одну дивну історію, - сказало Мишеня.
Я сидів на ялинковій гілочці, біля самого стовбура, коли почав падати сніг. Це було схоже на безтурботний сон. Щоб якось убити час, я рахував сніжинки, які легенько падали на хвою моєї гілки. Я нарахував приблизно 3741952 сніжинки. Коли впала ще одна, то своєю вагою (не більше, ніж нічого...) зламала гілку». Розказавши цю історію, Мишенятко зникло. А Голуб подумав: «Напевно, для того, щоб настав мир у цьому світі, не вистачає голосу всього однієї людини».
Можливо, діти, саме вашого голосу не вистачає, щоб захистити права тих, хто має в цьому велику потребу. Тому зараз на спеціально заготовлених «слідочках» напишіть ваші ідеї до проекту «Що може зробити кожна дитина для захисту своїх прав?»  Нехай це буде кілька кроків вперед у вашій обізнаності стосовно дитячого законодавства.
Після написання ідей, «слідочки» прикріплюються до великого аркуш ватману, разом з попередньо виготовленими малюнками, публікаціями, «гірляндою», тощо вивішуються у шкільному коридорі.


                          


 Додатки:

Додаток №1

Рекомендації класним керівникам
щодо захисту прав дитини


Здійснювати оздоровчі, освітньо-виховні, культурологічні заходи спрямовані на      забезпечення:
-         сприяння ініціативності та активності дітей та молоді в усіх сферах       життєдіяльності суспільства;
-         сприяння соціальному становленню та розвитку дітей і молоді;
-         створення умов для реалізації творчих ініціатив дітей та молоді;
-         запобігання насильству в сім’ї, торгівлі людьми;
-         сприяння оздоровлення дітей та молоді;
-         формування  відповідального ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих, усвідомлення життєвої необхідності у здоровому способі життя;
-         залучення до занять фізичною культурою, спортом;
-         формування у молодих поваги до закону та запобігання негативним явищам у молодіжному середовищі;
-         активізація роботи з функціонально неспроможними сім’ями з метою виявлення дітей та підлітків, які перебувають у складних морально-психологічних умовах;
-         виховання у молоді почуття відповідальності за виконання шлюбно-сімейних і батьківських обов’язків;
-         організація відпочинку та змістовного дозвілля дітей та молоді;
-         підтримка творчості молоді, дітей, сімей;
-         сприяння працевлаштування молоді та забезпечення діяльності молодіжних трудових загонів;
-         сприяння морально-духовному та патріотичному вихованню дітей та молоді шляхом проведення   ігор, конкурсів та фестивалів.











Додаток №2
Анкета учасника проекту
(для старшокласників)
1. Чи знаєте ви свої права?
2. Чи були у вашому житті ситуації, коли порушувалися ваші права?
3. З яких джерел можна дізнатися про свої права?
4. Чи потребуєте ви додаткових знань про свої права?
5. Чи хотіли б більше дізнатися  про те, як можна відстоювати свої права?


Додаток №3

Спрощений варіант Конвенції ООН про права дитини


Стаття 1: Визначення дитини

Дитиною є кожна людська істота до досягнення нею 18-річного віку, якщо за      законом, застосованим до такої дитини, вона не досягає повноліття.

Стаття 2: Принцип недискримінації

Кожна дитина повинна бути наділена всіма правами без дискримінації. Всі діти без винятку повинні перебувати під захистом держави. Держава має обовязок захищати дитину від усіх форм дискримінації.

Стаття 3: Якнайповніше забезпечення інтересів дитини

У всіх діях щодо дітей першочергова увага повинна приділятися якнайповнішому забезпеченню інтересів дитини.

Стаття 4: Здійснення прав

Обовязок держави – забезпечити здійснення прав дитини, викладених у  Конвенції.

Стаття 5: Права та обов’язки батьків, сім’ї та громади
Держава повинна поважати право батьків та сімї на виховання дитини.

Стаття 6: Життя, виживання та розвиток

Дитина має право на життя; обовязком держави є забезпечити виживання ат розвиток дитини.

Стаття 7: Ім’я та громадянство
З моменту народження дитина має право на імя  та набуття громадянства, а також право знати своїх батьків і право на їхнє піклування.

Стаття 8 : Збереження ідентичності

Держава зобов’язана допомогти дитині відновити свою ідентичність, якщо дитина була незаконно її позбавлена.

Стаття 9: Принцип не розлучення з батьками
Дитина має право підтримувати контакти зі своїми батьками у випадку розлучення з ними. Коли таке розлучення спричинене затриманням, ув’язненням чи смертю когось з батьків, держава повинна надати дитині чи батькам інформацію щодо місця перебування відсутнього члена сім’ї.

Стаття 10: Возз’єднання сім’ї

Прохання про виїзд з країни чи від’їзд до неї з метою возз’єднання сім’ї повинні розглядатися гуманним чином. Дитина має право підтримувати регулярні контакти із батьками, якщо ті живуть у різних країнах.

Стаття 11: Незаконні переміщення та неповернення дітей

Держава повинна вживати заходів для боротьби з викраденням дітей партнером чи третьою стороною.

Стаття 12: Висловлення поглядів

Дитина має право на вільне висловлення своїх поглядів і на те, що її погляди братимуться до уваги.

Стаття 13: Свобода на самовираження та інформацію

Право шукати, отримувати та передавати інформацію в різних формах, в тому числі, у мистецькій, друкованій чи письмовій формах.

Стаття 14: Свобода думки, совісті та релігії

Держави повинні поважати права та обов’язки батьків спрямовувати розвиток дитини у сфері її думки та релігії відповідно до здібностей дитини, які розвиваються.

Стаття 15: Свобода асоціацій

Дитина має право на свободу асоціацій та мирних зборів

Стаття 16: Особисте життя, честь, гідність

Жодна дитина не може бути обєктом втручання в здійснення її права на особисте і родинне життя, недоторканість житла, таємницю кореспонденції.

Стаття 17: Доступ до інформації та засобів масової інформації

Дитина повинна мати доступ до інформації з різноманітних джерел, слід заохочувати ЗМІ приділяти особливу увагу меншинам, а також захистові дитини від шкідливих для неї матеріалів.

Стаття 18: Батьківська відповідальність

Обоє батьків несуть відповідальність за виховання дитини. Держава повинна надавати батькам належну допомогу у вихованні дітей.

Стаття 19: Насильство та недбале поводження (з боку сім’ї чи опікунів)
Держава має обовязок захищати дітей від усіх форм насильства. Сюди входять соціальні програми та інші форми боротьби проти жорстокого поводження з дитиною.

Стаття 20: Догляд за дитиною у разі відсутності батьків
Законодавство повинно гарантувати право дитини на догляд в разі відсутності батьків, причому держава, забезпечуючи таке право, зобовязана належним чином враховувати етнічне походження, релігію і культурну належність і рідну мову дитини.

Стаття 21: Всиновлення

Держави повинні забезпечити, щоб питанням усиновлення дитини займалися лише компетентні органи. Всиновлення в іншій країні може прийматися до розгляду лише тоді, коли неможливо вирішити це питання на національному рівні.

Стаття 22: Діти-біженці

Діти-біженці потребують спеціального захисту. Держави повинні співпрацювати з міжнародними компетентними організаціями в питанні захисту такої дитини та допомагати дітям, що відлучені від своїх родин, віднайти їх.

Стаття 23: Діти-інваліди
Діти-інваліди мають право на особливе піклування та освіту, щоб мати змогу вести в суспільстві гідне і повноцінне життя.

Стаття 24: Охорона здоров’я
Дитина має право на послуги системи охорони здоровя і на засоби лікування хвороб та відновлення здоровя, а також на поступову заборону традиційних методів лікування, які негативно впливають на здоровя дитини.

Стаття 25: Періодичний перегляд опікунства

Дитина, яка віддані під опіку, захист чи лікування, має право на періодичний перегляд якості такого піклування.

Стаття 26: Соціальне забезпечення

Дитина має право на соціальне забезпечення

Стаття 27: Рівень життя

Батьки несуть відповідальність за надання дитині належних умов життя, потрібних для її розвитку, навіть тоді, коли один із батьків живе поза межами країни проживання дитини.

Стаття 28: Освіта

Держава визнає право дитини на безплатну початкову освіту, доступність професійного навчання ат дбає про зниження кількості учнів, які залишили школу.

Стаття 29: Мета навчання

Освіта повинна бути спрямована на розвиток дитини та її талантів, підготовку до самостійного життя, виховання поваги до прав людини, а також до культурних та національних цінностей країни, в якій дитина проживає, а також цінностей інших народів.

Стаття 30: Діти національних меншин та корінного населення

Дитина, яка належить до якоїсь національної меншини чи до корінного населення, має право виховуватися у своїй культурі, а також послуговуватися рідною мовою.

Стаття 31: Відпочинок і дозвілля

Дитина має право брати участь в іграх і розважальних заходах та брати участь у культурному житті, займатися мистецтвом.

Стаття 32: Економічна експлуатація
Дитина має право на захист від експлуатації та шкідливих для її здоров’я видів робіт.

Стаття 33: Наркотичні та психотропні речовини

Держава повинна захищати дитини від незаконного вживання наркотичних засобів та психотропних речовин і не допускати використання дітей у виробництві таких речовин та торгівлі ними.

Стаття 34: Сексуальна експлуатація

Держава повинна захищати дитину від сексуальної експлуатації, зокрема від проституції та використання дітей у виробництві порнографічної продукції.

Стаття 35: Викрадення, торгівля та контрабанда

Держава зобовязана не допускати викрадення дітей, торгівлі чи контрабанди ними.

Стаття 36: Інші форми експлуатації

Держави зобов’язані захистити дітей від усіх форм експлуатації.

Стаття 37: Тортури, смертна кара, позбавлення свободи

Держава має обовязок піклуватися про дітей, що перебувають в увязненні.

Стаття 38: Збройні конфлікти

Держава повинна забезпечити, щоб діти до 15 років не брали прямої участі у воєнних діях. Держава не повинна призивати на військову службу дітей до 15 років.

Стаття 39: Всиновлення і реінтеграція

Держава повинна сприяти освіті, фізичному і психологічному відновленню та поверненню до повноцінного соціального життя дітей, які стали жертвами експлуатації, катувань чи збройних конфліктів.

Стаття 40: Підліткова злочинність

Поводження держави з підлітками, які порушили кримінальне законодавство, повинно сприяти відновленню гідності дитини.

Стаття 41: Права дитини і інших документах

Ніщо в цій Конвенції не заперечує ті положення інших документів, які сприяють захистові дітей більшою мірою.

Стаття 42: Інформування про положення Конвенції

Держава зобовязана ознайомити дорослих та дітей з положеннями цієї Конвенції. статей подаються

Стаття 43-54: Застосування

В цих статтях йде мова про обовязок Комітету ООН з прав дитини наглядати за втіленням у життя цієї Конвенції.









Додаток №4

Спрощений варіант Загальної Декларації прав людини

Стаття 1
Стаття 16

Право на рівність
Право на шлюб і сімю
Стаття 2
Стаття 17
Свобода від дискримінації
Право на володіння власністю
Стаття 3
Стаття 18
Право на життя, свободу і персональну безпеку
Свобода віросповідання і релігії
Стаття 4
Стаття 19
Свобода від рабства
Свобода висловлювань та інформації
Стаття 5
Стаття 20
Свобода від тортур і невідповідного поводження
в увязненні
Право на мирні зібрання і обєднання
Стаття 6
Стаття 21
Право на визнання особи перед законом
Право на участь в управлінні державою і
вільні вибори
Стаття 7
Стаття 22
Право на рівне ставлення закону до прав
людини
Право на соціальну безпеку
Стаття 8
Стаття 23
Право на розгляд компетентним судом
Право на бажану роботу і створення
профспілок
Стаття 9
Стаття 24
Свобода від свавільного арешту і вигнання
Право на відпочинок і дозвілля
Стаття 10
Стаття 25
Право на справедливе публічне слухання
Право на відповідні стандарти життя
Стаття 11
Стаття 26
Право на презумпцію невинності і доведення
провини
Право на освіту
Стаття 12
Стаття 27
Свобода від втручання в особисте життя, сімю,
оселю і листування
Право на участь в суспільному житті
суспільства
Стаття 13
Стаття 28
Право на вільне пересування в країні і за її
межами
Право на соціальний устрій, визначений цим
документом
Стаття 14
Стаття 29
Право на притулок від переслідування в інших
країнах
Суспільна відповідальність за вільний і
повний розвиток
Стаття 15
Стаття 30
Право на національність і свободу її зміни
Свобода від втручання держави чи
приватних осіб в права, названі вище.

                                                      









Додаток №5.

Афоризми та вислови, народні прислівя про права дитини

Світ не загрієш,
Світ не одягнеш,
Світ не нагодуєш,
Але не відпускай голодну дитину,

Не подавши їй шматка.
Не залишай голодну дитину –
Хоч рукою її прикрий,
Не кидай змерзлу дитину, не зігрівши її.
(Грузинська народна пісня)

Хто не поважає молодшого – той і старшого не буде поважати.
(Туркменське народне прислівя)

Українські народні приказки:
Нащо ліпший клад, коли в дітках лад.
Не доспи, не доїш, я дитину потіш.
Умієш дітей родити – умій же їх навчити.
Любо й ненці, як дитина в честі.
Як не навчиш дитину в пелюшках, то й не навчиш і в подушках.
Учи дітей не страшкою, а ласкою.
Ніхто не бачить і не чує, як сирота плаче й горює.
З хати по нитці – сироті свитина.
Сирітська сльоза не капає дарма.
Як батька покинеш, то й сам загинеш.
Потурай малому, то як виросте – буде тебе на старості бити.
Не той батько, що зродив, а той, що до ума довів.
Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько.
Вислови видатних людей про дітей
Майбутнє нації в руках матерів. (О. Бальзак)
Життя коротке, але людина знов і знов переживає його у своїх дітях. (В.Сухомлинський).
Сімя – це первинне середовище, де дитина повинна вчитися робити добро (В. Сухомлинський)
Ставлення до дітей – міра духовної гідності людини. (Я. Бриль)
Немає на землі більш урочистого, ніж дитяче лопотання. (В. Гюго)
З усіх аморальних стосунків – ставлення до дітей, як до рабів, є найаморальнішим. (Гегель)
Старих шануй як батька, а молодших – як братів своїх. (В. Мономах)
Давайте менше говорити про обовязки дітей, а більше про їхні права. (Ж.-Ж. Руссо).
Ми не повинні підноситися над дітьми, ми гірші за них. І якщо ми навчаємо їх будь-чому, щоб зробити кращими, то й вони роблять нас кращими, спілкуючись з нами. (Ф. Достоєвський)
Багато діточок саме тому потрапляють до державних установ, бо вдома їх бють, мучать, морять голодом й принижують. (Д. Варга)
Ласкою завжди досягнеш більшого, ніж грубою силою. (Езоп)
Найгірше, чого може навчитись молодь – це легковажність. Бо остання породжую ті задоволення, з яких виростають вади. (Демокріт)
Дайте дитинству дозріти в дітях. (Д. Дідро)






 Список джерел та використаної літератури:


1.              Загальна Декларація прав людини
2.              Конвенція ООН про права дитини
3.              Закон України “Про освіту”
4.              Закон України “Про державну допомогу сім’ям з дітьми”
5.              Збірник інформаційних і методичних матеріалів. Права дитини: сучасний досвід та інновації./ ред..Лактіонової Г. К.,2005
6.              Лидер будущего: новое видение, стратегии, практика: Метод. Пособие по проведению тренингов. К.,2003.
7.        Права людини: основи правових знань (склали А.В.Булгакова,   Н.А.Торопова) – Харків: Ранок, 1998.
8.        Права людини: моя власна думка (під ред. І. Гаврилюк) – Харків: Фоліо, 1999.
9.                  Права людини: підручник для 5-9 класів (склали З.Бабак, А.Остогорський) – М.: Звєнья, 1999.
10.    Права людини: методичні рекомендації для вчителів загальноосвітніх шкіл (склали Л.Грузинова, Л.Заблоцька) – К.: Українська правнича фундація, 1996.
11.    Перші кроки: посібник для початкового вивчення прав людини       (склали Хосе Турчик, Л. Маринович, І. Савчик) – Дрогобич: Коло, 2000.
12.    Хто я? Хто ми?: хрестоматійний збірник для дітей молодшого та шкільного віку (склали Л.Маринович, М.Хейма) – Харків: Поліграфічні послуги, 1999.











[1] Підготовлено за: Лидер будущего: новое видение, стратегии, практика: Метод. Пособие по проведению тренингов. К.,2003.
[2] Збірник інформаційних і методичних матеріалів. Права дитини: сучасний досвід та інновації./ ред..Лактіонової Г. К.,2005. С.95.

Немає коментарів:

Дописати коментар